Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Čtěte blog > Inovace, digitalizace a rodinné podniky

Inovace, digitalizace a rodinné podniky



Inovace, digitalizace a rodinné podniky

Rodinné podniky jsou důležité pro ekonomiky po celém světě. Aby bylo možné pokračovat v digitalizaci napříč ekonomikou, je důležité, aby byla tato oblast do diskuse zahrnuta i v rámci rodinných firem, a nejen nadnárodních korporací. Rodinné firmy mají v oblasti digitalizace obecně problémy. Je to částečně z emocionálních důvodů, například proto, že se nechtějí vzdát obchodního modelu svého dědečka nebo ho kanibalizovat pomocí digitalizace.

Existují však i strukturální důvody, protože mnoho rodinných podniků je vedeno lidmi ve věku nad 60, 70 nebo i 80 let. Samozřejmě přinášejí mnoho zkušeností, ale s digitalizací nevyrostly.

Ukazuje se, že jakmile se rodinné podniky rozhodnou zavést digitální transformaci, mohou v tom být opravdu dobré, někdy dokonce lepší než jiné společnosti, protože mají nahoře někoho, kdo je o změně přesvědčen a je také dobrý v tom, aby ji provedl.

Pokud jde o inovace přinášejících růst, to znamená další vývoj nových produktů nebo procesů, jsou rodinné podniky úspěšnější. Na základě studií se ukazuje, že rodinní podnikatelé investují méně peněz do výzkumu a vývoje, ale na konci získají z těchto peněz více inovací. Pokud má rodina dobrou kulturu, může někdy také dělat úplně „šílené“ návrhy. Mají mnohem větší svobodu opustit vlastní komfortní zónu. To je absolutní hnací síla inovací.

Pokud jde o radikální inovace, je to obtížnější, protože mnoho rodinných podniků má dlouhou tradici, kterou nechtějí zničit. V takových případech mají majitelé tendenci říkat, že to dělali vždy tak a tak a vždy to fungovalo. Druhým problémem je, že radikální změna také stojí peníze a tyto peníze mohou nakonec skončit v kanále. Peníze použité na takovou významnou inovaci jsou obvykle vlastní peníze společnosti – což může ztěžovat riskantní rozhodnutí. Ale rodinné firmy, které se rozhodly zavést radikální změnu, jsou někdy ještě úspěšnější, protože mají sílu zůstat. Majitel rodinného podniku má tendenci přemýšlet v řádu desetiletí; myslí na další generaci.

Konstruktivní neshody mohou společnosti také pomoci posunout se vpřed. A pokud se lidé navzájem dobře znají, mohou lépe zvládat konflikty. U členů rodiny je mnohem lepší pochopení toho, jak spolu mluvit nebo něco kritizovat, než se věci vyostří. A pokud se skutečně objeví hádka, nenaruší to okamžitě celý vztah, protože spolu měli také spoustu pozitivních zkušeností. Věci se zhoršují, když konflikty sahají až do dětství, například žárlivost nebo závist mezi sourozenci. Celkově vzato ale můžeme říct, že v rodinných podnicích v této oblasti převažují výhody nad nevýhodami.

Podíváme-li se i na úspěch rodinných podniků jako celku, není ve srovnání s jinými podniky významný rozdíl. Některé rodinné podniky však nadále fungují čistě na základě tradice, a to i když už nemají žádný zisk. Na druhou stranu existuje také mnoho rodinných firem, které si vedou velmi dobře. Tento segment komunity rodinných podniků úspěšně řeší výzvy, jako je nástupnictví nebo digitalizace, a pochopily, jak v praxi rozšířit a využít specifické výhody rodinných podniků. Tyto výhody jednoznačně nelze napodobit, protože generální ředitel velké korporátní společnosti nemůže říct: „Předstírejme, že jsme rodina a známe se 30 let.“


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů